Talanta lidojums brīnuma augstumā - japāņu pianistes Hiromi koncerts

16/11/2012


Talanta lidojums brīnuma augstumā - japāņu pianistes Hiromi koncerts


Manos darba plānos bija šeit un tagad rakstīt par pavisam ko citu, taču nodomus kardināli mainīja Notikums, par kuru vienkārši nedrīkstētu vienaldzīgi klusēt, ļaujot dienu steigai to pamazām izdzēst no atmiņas - nu, bija, un pagāja.

Esmu to laimīgo vidū, kuriem ceturtdienas vakarā Rīgas Kongresu namā gadījās pieredzēt japāņu džeza pianistes Hiromi (pilnā vārdā Hiromi Ueharas) uzstāšanos ar solo programmu. Trauslās mākslinieces neparastais, satriecošais priekšnesums jau pirmajās minūtēs paņēma savā varā ikvienu un izvērtās dāsnā un krāšņā viņas personības spēka, talanta, tēlainās iztēles, pašatdeves un radošas brīvības svinēšanā. Neparastā klavieru dīva pārsteidza arī ar teju pārcilvēcisku klavieru tehniku: sīkie pirkstiņi uz Yamaha koncertflīģeļa kustējās ātrāk par ātru, te rotaļīgi izņirbinot izsmalcinātas, ažūri poliritmiskas faktūras, te dēmoniski plosoties un grandot kā spējš vasaras pērkona negaiss. Tas viss jau balansēja uz cilvēka fizisko un garīgo iespēju robežas, bet viņa, smaidot un prieka ekstāzē brīžiem impulsīvi iedziedoties, iekunkstoties vai iegavilējoties, tikai turpināja spēlēt - arvien jo aizrautīgāk.

Publika atplaukst pretim

Un tad pēkšņi pianiste uzsmaida saviem klausītājiem un atzīstas, ka ir tik liela saldo našķu mīļotāja, ka pat sacerējusi skaņdarbu Choux a la creme - stāstu par to, cik neatlaidīgi Parīzē meklējusi klasisko, bet mūsdienās grūti atrodamo krēmu brulē. «Beidzot šis deserts bija manās rokās, un es jutos neaprakstāmi laimīga. Bet es to ātri apēdu, un kļuva tik skumji, ka tas ir beidzies.» Rīgā viņa sev atklājusi jaunu gardumu - medus kūku - un negaidot papildina skaņdarbu ar asprātīgu veltījumu, citējot populāro N. Rimska-Korsakova virtuozo epizodi Kamenes lidojums.


< Atpakaļ uz publikācijām

Valsts kultūrkapitāla fonds Latvijas Gāze Rīgas Dome Tele2 Adverts Laima Audi Best Music