«Džezs no rajona» - Kristians Skots Rīgā

27/11/2015


«Džezs no rajona» - Kristians Skots Rīgā


2015. gada 25. novembrī 09:17


«Jazz from the hood» jeb «džezs no rajona» - tā varētu dēvēt vakardienas festivāla «Rīgas ritmi» ziemas sesijas viesa - Ņūorleānas trompetes meistara Kristiana Skota (Christian Scott) un pavadošā ansambļa koncertu mūzikas namā «Daile». Šķietami nevērīgā, pat brīžiem nevīžīgā performance, ko varējām baudīt, iemieso Skota propagandēto «stretch music» koncepciju - ideju «stiept» džeza ritmiskās, melodiskās un harmoniskās, skatuves kultūras robežas, uzsverot, ka neviena muzikālās izpausmes forma, priekšnesuma forma nav pārāka par citu.

 

32 gadus vecais Edisona balvas laureāts un «Grammy» nominants Skots pārstāv to jauno džezmeņu strūklu, kas nevēlas intelektualizēt džezu un cenšas to atgriezt pie saknēm (19. un 20. gadsimtu mijā džezs veidojās, saplūstot Eiropas un Āfrikas mūzikas pasaulēm), pie tautas. Ja pianists Roberts Glaspers (Robert Glasper), kuru arīdzan varējām skatīt vaigā Rīgā, ir hiphopa mūzikas vēstnieks džezā, tad Skots par vēstnieku varētu piestrādāt jebkuram žanram - gan rokam (koncertos Skots manīts ar «Joy Division» t-kreklu), gan psihedēlijai, gan urbānajai mūzikai - tas viss sajaucas Skota skaņu paletē.

 

Pārmaiņas pēc festivāla rīkotāji no plašās Kongresu nama zāles džezu pārnesuši uz mazliet mājīgāko mūzikas namu «Daile», kurā šoruden «Skaņu meža» ietvaros jau skanējis pasaules klases džezs - Eiropas brīvās improvizācijas tēva Pētera Brocmana (Peter Brötzmann) saksofons. Zāle, manuprāt, lieliski piemērota šādiem vidēja formāta koncertiem. Prieks, ka «Dailē» brīvu vietu tikpat kā nebija, jo neapšaubāmi šādas raudzes un klases džezmeņu uzstāšanās Rīgā ir svētki.

 

Galu galā Skots ir atzīts ne tikai džeza aprindās, bet

 

viņa unikālo hibrīdtrompešu skanējumu savā mūzikā vēlējušies integrēt arī rokmūzikas pasaules grandi, to skaitā «Radiohead» solists Toms Jorks un viņa projekts «Atoms For Peace».

 

Kopā ar uzņēmumu «Adam’s Music Instruments», Skots radījis jaunus pūšaminstrumentus, kas pārdefinē trompetes formu un lietojumu. Arī Rīgas koncertā varējām dzirdēt, kā skan «The Siren» - trompetes un flīgelhorna apvienojums - un «Reverse Flugelhorn» - trompete ar reversu uzbūvi.

 

Mūzikas namā «Daile» trompetists Kristians Skots (Christian Scott)

 

Baltas «Nike» sporta čības, zelta brilles, milzīga zelta ķēde, gredzeni - šie elementi ierasti raksturīgi hiphopa subkultūras pārstāvjiem, taču, kā jau minēju, Skots nav tradicionāls džezmenis. Koncerta pirmajās kompozīcijās trompetists pats neko daudz nespēlēja, bet brīvi pārvietojās pa skatuvi, sniedzot dažādus mutiskus norādījumus saviem mūziķiem. Visa koncerta gaitā viņš ļāva izpausties visiem septeta dalībniekiem - 20 gadus vecajai flautistei Elenai Pinderhjūdžai (Elena Pinderhughes), saksofonistam Brekstonam Kukam (Braxton Cook), 21 gadu vecajam ģitāristam, Džimija Hendriksa fanam Dominikam Miniksam (Dominic Minix), kurš, izrādās, ģitāru spēlē vien septiņus gadus, kā arī savulaik «Grammy» orķestra bundziniekam Korijam Fonvilam (Corey Fonville) un savas grupas veterāniem - pianistam Lorensam Fīldsam (Lawrence Fields) un kontrabasistam Krisam Funam (Kris Funn).

 

Elena Pinderhughes

Elena Pinderhughes. Foto: Edgars Kalmēns/TVNET

 

Koncertā galvenokārt skanēja mūzika no beidzamā Skota albuma «Stretch Music», kā arī šis tas no Herbija Henkoka (Herbie Hancock) repertuāra. Koncerta pirmajā pusē brīžiem šķita, ka kompozīcijas ir pārāk monotonas («West of The West» mazliet nogurdināja ar vienmuļo blūza ģitāras rifu), brīžiem likās, ka pats Skots vairāk stāv un klausās, nekā uzņemas līdera lomu, epizodiski pat nozūdot aizskatuvē, taču, koncertam kulminējot, viss nostājās savās vietās.

 

Aptuveni 20 minūtes Skots veltīja, lai iepazīstinātu publiku ar savu ansambli, katram veltot īpašu uzmanību. Gana aktīvi viņš komunicēja arī ar publiku, dzenot jokus un daloties atmiņu stāstos, tiesa, vienā brīdī Kristians kļuva pavisam nopietns.

 

Skots pievērsa uzmanību pirms dažām dienām notikušajai traģiskajai apšaudei dzimtās Ņūorleānas ielās, kā arī pievērsa uzmanību policijas brutalitātei, visatļautībai un nekaunībai.

 

Reiz bez jebkāda pamatojuma viņa auto apturēts, ielenkts un pats Skots dažādos veidos pazemots. Emocijas, kas saistītas ar šo pieredzi, ar īpašu jaudu izskanēja Skota paša sacerētajā kompozīcijā «Ku Klux Police Department».

 

Tā bija koncerta kulminācija, kurā Skota trompete skanēja īpaši spoži un jaudīgi.

 

 

 

Uzziņai

Skots mūziku sācis apgūt 13 gadu vecumā, pateicoties savam tēvocim - amerikāņu džeza saksofonistam Donaldam Harisonam (Donald Harrison). Kopš 2002. gada izdevis desmit ierakstus, no kuriem debijas albums «Rewind That» saņēmis «Grammy» nomināciju kā labākais mūsdienu džeza ieraksts. Mūzikas kritiķi Skotu sauc par jaunās «fusion» un džeza mūzikas arhitektu - viņš ir inovatīvās mūzikas ierakstu kompānijas «Stretch Music» producents un koncepta veidotājs.


< Atpakaļ uz publikācijām

Valsts kultūrkapitāla fonds Latvijas Gāze Rīgas Dome Tele2 Adverts Laima Audi Best Music