Rīgas Ritmi pievelk starptautiskos talantus un vietējos varoņus

02/09/2021


Rīgas Ritmi pievelk starptautiskos talantus un vietējos varoņus


Globālie grūvotāji "Bokante" un vietējie varoņi Liudas Mockunas/Arvydas Kazlauskas un Jānis Ruņģis iespaido, žurnālam "Jazzwise" raksta Martins Longlijs.
 
21. festivāls "Rīgas Ritmi" spēja notikt klātienē, jo Latvija nesen sāka atdzīvināt savu dzīvās mūzikas skatuvi. Šis četru dienu pasākums ar apakšvirsrakstu “Impro-Jazz-Global” patiešām aptvēra visas šīs jomas, un Bokanté (ko izveidojis Michael League no "Snarky Puppy") nodrošināja Gvadelupas fusion, bet spāņu saksofonists Antonio Lizana piedāvāja džeza un flamenko laulību. Festivāla vienīgais trūkums ir tas, ka vairāki koncerti notiek vienlaikus, ap septiņiem vai astoņiem vakarā, kas nozīmē, ka apmeklētāji ir spiesti izvēlēties tikai vienu no tiem. Šogad lielākā daļa mākslinieku bija latvieši, taču bija ievērojama klātbūtne arī no kaimiņvalsts Lietuvas.
 
Vērā ņemamu programmas daļu ieņēma "Jersika" ierakstu kompānijas skatuve, kas tika izvietota neparastajā "Noass" liellaivā, kas pietauvota Daugavā. Tā ir liela taisnstūra telpa, milzu kravas konteiners, un galvenokārt mākslas galerija. "Jersika" radās tikai 2017. gadā, bet jau ir kļuvusi diezgan ražīga - katru vakaru uzstājās trīs mākslinieki, no kuriem katrs prezentēja jaunu albumu. "Jersika" iestājas par vintage analogajiem ierakstiem, iedvesmojoties no mūsu pašu "Gearbox". Viņu lenšu mašīna mērķtiecīgi griezās katrā koncertā, vācot materiālu turpmākajiem izdevumiem, līdzšinējos piedāvājot turpat uz suvenīru galda.
 
"Jersikas" atlase festivāla "Rīgas Ritmi" pēdējā vakarā bija stilistiski plaša, un tās augstākais punkts bija spēcīgs brīvības improvizācijas sprādziens. Lietuvas saksofonistu duets Liudas Mockunas un Arvydas Kazlauskas ar savu iespaidīgo pūšaminstrumentu diapazonu ceļoja no ārkārtējiem dziļumiem līdz pat galvu reibinošiem augstumiem, kas bieži skanēja strukturēti, it kā improvizācija notiktu ap saskaņotiem modeļiem. Šī dueta tikko izdotais vinila albums "Purvs" tika smalki ierakstīts kūdras purvā. Skanējums svārstījās no soprāna līdz basam, un Mockunas basa monstrs balstījās uz īpaša metāla statīva. Taču koncerts tika iesākts ar baritonu un soprānu. Pēc tam planējošā kopskaņā tika apvienots alts un tenors, kas pārvērtās strauji satricinošā uzbrukumā, papildinātā ar blūza noskaņu. Mockunas beigu beigās uzstājās jau ar diviem saksofoniem mutē, radot īstas fanfāras, kamēr Kazlauskas izpildīja solo. Šis duets konsekventi izstaroja asu spriedzes smaržu.
 
Pārējos divos vakara koncertos uzstājās latvieši. Jānis Ruņģis vakaru atklāja ar solo priekšnesumu, pārslēdzoties starp ģitāru un taustiņinstrumentiem, daudz izmantojot arī dzīvo cilpu slāņošanu. Radītā mūzika atsauca atmiņā "I Advance Masked", veco 1982. gada sadarbību starp Endiju Samersu un Robertu Fripu. Ruņģis spēlējās ar atkārtojumu, viņa frāzēm iegūstot aizvien rupjāku zīmējumu, līdz viņš pārslēdzās no "Fender Rhodes" uz klavicimbalu. Pēc tam viss tika pārklāts ar ģitāras solo un papildu efektiem. Otrajā paplašinātajā numurā atkal notika darbošanās ar cilpām, kas tika pārklātas ar ģitāras stīgu vaimanām. Vienīgā vilšanās bija tā, ka gabali kļuva arvien īsāki un īsāki, un likās, ka kulminācijas tā arī nebūs, bet, paskatoties uz pulkstenī, atklājās, ka pagājušas jau ļoti patīkamas 43 minūtes.
 
Acīmredzama virsotne tika sasniegta noslēgumā, pateicoties vibrafonistam Miķelim Dzenuškam un viņa hard-funk apvienībai. Līderis vairākkārt pārcēlās no sava galvenā instrumenta pie sānos novietotā "Fender Rhodes", spēlēdams solo vibrācijas, pēc tam pārejot uz fona tēmām. Šajās daļās citi grupas dalībnieki izmantoja iespēju uzspēlēt savas solo partijas, jo īpaši Svens Vilsons uz ģitāras. Brīžiem grupa nonāca latīņamerikāņu stila fankā, mainot akcentus, lai radītu spožu, uzkarsētu prāta un ķermeņa sinhronizāciju.
 
Parasti "Rīgas Ritmi" ir starptautiskāks pasākums, taču šis, 21. izlaidums pievērsa uzmanību, Baltijas valstu skatuvei, padarot festivālu ideāli piemērotu jaunpienācējam šajā teritorijā.
 
"Jazzwise" septembra drukātajā izdevumā iekļauts "Rīgas Ritmi" apskats, kurā ir vēl cita mākslinieku atlase...
 

< Atpakaļ uz publikācijām

Valsts kultūrkapitāla fonds Latvijas Gāze Rīgas Dome Tele2 Adverts Laima Audi Best Music