Uz lielo pasaules džeza skatuvi - ar latviešu kokli?

05/01/2013


laima-jansone


Reāls un pārliecinošs piemērs tam, kā džezs attīstās, iegūstot jaunu izteiksmi, - tā Ņujorkas pasaulslavenā džeza kluba ierakstu kompānijas Half Note Records viceprezidents, producents un publicists Džefs Levensons vērtēja festivāla Rīgas ritmi «šovkeisā» vēroto jauno latviešu mūziķu priekšnesumu. Pieredzējušo ekspertu saviļņojusi mūsu koklētāja Laima Jansone etnodžezā, trio ar perkusionistu Arti Orubu un basistu Andri Grunti. Levensons pirmoreiz mūžā redzēja un klausījās kokli (tiesa - uzreiz elektroakustisko), un bija pārsteigts, cik labi tā iederas džezā. Džefs Levensons šeit ierodas jau trešo gadu pēc kārtas, atsaucoties Rīgas ritmu ielūgumam, kopā ar citiem festivālu un koncertnamu vadītājiem izlūkot Latvijas jauno džeza mūziķu potenciālu. Augsto novērtējumu apliecināja pagājušajā pavasarī noorganizētā Latvijas mūziķu debija Ņujorkas Blue Note. Prestižajā klubā Māra Briežkalna kvintets uzstājās kopā ar izcilo amerikāņu trompetistu Braienu Linču un džeza saksofonistu Krisu Poteru.

Ko un kā spēlēt, lai pamanītu? Uz lielo džezu ar latviešu kokli? «Izaicinājums nav tikai būt sava instrumenta izcilam virtuozam. Izaicinājums ir radīt savu identitāti, kas piesaista uzmanību un dara mūziķi atpazīstamu. L. Jansones mūzikai piemīt new age izjūta, kas cilvēkus pievelk,» - Džefu Levensonu tā pārliecināja. Bet viņš zina, ka nav viegli piedāvāt publikai nepazīstamus mūziķus. Pērn ņujorkiešus tomēr savaldzinājis «svaigs, nedzirdēts džezs» no Latvijas. «Briežkalna kvintets ir augsta kvalitāte, un smelšana latviešu mūzikas klasikā paplašina džeza robežas un papildina tā vārdnīcu. Tā rodas jauna mūzika, tas ļauj mums iztēloties nākotni. Biju ļoti lepns, ka viņus atvedu,» Dž. Levensons atzīstas, ka no Latvijas vienmēr atgriežas ļoti iedvesmots «ar kaut ko prātā». Nolūkoti šovkeisos Latvijā, Briežkalna kvintets un grupa Cosmos tika ielūgti Otavas, Venēcijas un Pori džeza festivālos. Deniss Paškēvičs ar grupu pabija Kaunas Jazz, Jazz Kaar, Vilnius Jazz un Birštonas Jazz festivālos.

Jirki Kangasu, Pori Jazz festivāla dibinātāju un māksliniecisko vadītāju līdz 2009. gadam, ar kokli pārsteigt nevar, jo viņa zemē topā ir mūsu kokles radiniece, somu kantele. No Somijas uz Rīgas ritmiem desmit gados pabijis vismaz sešreiz, viņš saka, ka «nav jēgas ataicināt mūziķi, lai stundu uzstājas festivālā, kur piedalās 800 mūziķu». «Esmu par radošās sadarbības tīklu, lai latvieši, igauņi, somi muzicē kopā. Esam tā palīdzējuši iekļūt apritē arī latviešu dziedātājiem, konkursu uzvarētājiem.»

Pierāda, ka ir Beilija cienīgi

Rīgas ritmu šovkeisā pirms diviem gadiem noklausījies Māra Briežkalna džeza kvinteta programmu, Ņujorkas džeza kluba The Blue Note skaņu ierakstu zīmola Half Note viceprezidents Džefs Levensons viņus uzaicināja uzstāties uz šīs slavenās skatuves. Latviešu džezistiem tas bija kā iekarot Everesta virsotni. Briežkalna un jauno latviešu mūziķu - vokālista un trombonista Intara Busuļa, saksofonista Ginta Pabērza, kontrabasista Andra Gruntes un pianista Viktora Ritova uzstāšanās The Blue Note un arī Twins džeza klubā Vašingtonā bija vēsturisks notikums ne tikai tāpēc, ka latvieši vispār pirmoreiz bija dzirdami džeza dzimtenes karstākajā punktā, kur pulcējas šīs mūzikas toņa noteicēji. Atbrīvojušies no šaubām, ka «mūs varbūt nesapratīs», viņi uzdrošinājās piedāvāt mūsu klasiķu Emīla Dārziņa, Alfrēda Kalniņa, Arvīda Žilinska mūzikas džeza versijas programmā Latvian Evergreens.

Laima Jansone, mūziķe koklētāja:

 

 


< Atpakaļ uz publikācijām

Valsts kultūrkapitāla fonds Latvijas Gāze Rīgas Dome Tele2 Adverts Laima Audi Best Music